Pianiste en componiste Iris Hond vindt de grote zaal van het Concertgebouw de beste ter wereld om in te spelen. "Ze zeggen dat alles daar beter klinkt, maar het is ook echt zo," aldus Hond in het programma Gesprek aan de Amstel. Met interviewer Kemal Rijken praat ze onder meer over haar Joodse achtergrond en spelen bij de Namenmonument aan de Weesperstraat. "Dat was een grote eer voor mij."
'Het is jij en ik'
Hond leerde al op jonge leeftijd piano spelen. "Op een gegeven moment dacht ik: het is jij en ik", zegt ze over haar piano. Sindsdien is ze met haar instrument 'verbonden'. Hond brak door in 2012 en trekt volle zalen, ook in Amsterdam.
Zo stond ze in coronatijd tien keer achter elkaar in een bijna uitverkocht Concertgebouw. Het Nederlandse publiek hoest gemiddeld veel, zegt ze. "Maar toen kuchten ze juist níet, vanwege corona." Voor Hond is de grote zaal van de muziektempel aan het Museumplein de mooiste en beste plek ter wereld om te spelen.
Joodse achtergrond
Ook vertelt Hond over haar Joodse familieverleden, haar bezoek aan Auschwitz en hoe het was om in 2021 op de opening van het Nationaal Holocaust Namenmonument te spelen. Verder staat ze stil bij haar deelname aan het realityprogramma Iris en de 12 dates, een programma waarin ze met twaalf verschillende mannen uitging. Met de kennis van nu zou ze het niet hebben gedaan, maar destijds was het toch mooi om mee te maken. Ze heeft er levenslessen uitgehaald.
Over 'Gesprek aan de Amstel'
In het maandelijkse interviewprogramma 'Gesprek aan de Amstel' gaat schrijver en journalist Kemal Rijken in gesprek met prominenten over Amsterdam, hun beleving bij de hoofdstad en andere gebeurtenissen uit hun levens. Onder meer prins Maurits van Oranje, politicus Boris Dittrich en wetenschapper Floor Milikowski waren te gast.
Comments